Blog

De marketingtool-tip-top 8

Door Twan Lammers
09 / 12 / 2020

Er zijn duizend-en-een marketingtools op de markt. De één is te duur, de ander mist noodzakelijke functionaliteiten en weer een ander is niet gebruiksvriendelijk. Zoals je misschien hoort zit er enige frustratie bij mij. De afgelopen maanden ben ik namelijk druk bezig geweest met het zoeken naar nieuwe of betere tools. 

Wat kunnen onze klanten goed gebruiken? Wat zijn de beste tools in de markt? En wat levert het onder aan de streep op? Hieronder vind je een lijstje met tools waar ik als marketeer wel warm van wordt en absoluut meerwaarde in zie. Sommige zijn misschien wat minder bekend, maar daardoor zeker niet minder goed.

1. Leadinfo

Hoe fijn zou het zijn als je kunt zien wie er op je site komt? Nou, dat kan! Met Leadinfo kun je letterlijk zien welke bedrijven er op jouw website zijn geweest. De tool koppelt IP-adressen aan gegevens van bijvoorbeeld Kvk en andere vergelijkbare (buitenlandse) organisaties, waardoor je veel inzicht krijgt. Niet alleen zie je de bedrijfsnamen, je ziet ook op welke pagina’s de bedrijven zijn geweest en hoelang.

Wat kun je met deze informatie? Bellen natuurlijk! Als een bedrijf al vijf keer op jouw website is geweest, is dat een duidelijk teken van interesse. De enige reden waarom deze organisatie nog geen contact met je opgenomen heeft, is omdat ze twijfelen of nog aan het oriënteren zijn. In beide gevallen kun je het bedrijf gemakkelijk overtuigen, door ze even op te bellen. Maak het alleen niet te creepy, dus niet direct de telefoon pakken als een bedrijf vijf seconden op je website zit. Dat zal niet gewaardeerd worden, maar als je de juiste momenten uitkiest en een goed verkoopverhaal hebt, dan zul je zien dat je vanzelf resultaat behaalt.

Voor wie?
Alle bedrijven in de business-to-business markt.

Voordelen

  • Gedetailleerde bedrijfsinformatie
  • Prettige klantenservice
  • Gebruiksvriendelijk systeem
  • Kosten per lead zijn lager dan vergelijkbare leadtools
blog image

2. UserSense

Er zijn vele tools op de markt voor data analyse en conversie optimalisatie. Allemaal geven ze leuke cijfers en data, maar de waarom blijft vaak onduidelijk. Om dit boven water te krijgen zijn gebruikerstesten een perfecte aanvulling. UserSense is een goede partij hiervoor. Met meer dan 5.000 Nederlandse testers hebben ze een zeer gevarieerde doelgroep voor het testen van websites en apps. In de portal kun je de perfecte kandidaten uitkiezen door te filteren op basis van o.a. leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en kennisniveau IT. Zowel voor de desktop versie van je website, als voor mobiel.

De tester geef je een opdracht mee en je ziet precies hoe dit volbracht wordt. Door middel van scherm- en webcamopname zie je zowel hoe de tester met de muis reageert, als de verbale én non-verbale communicatie. Tijdens de opdracht vertelt de tester namelijk precies wat in hem opkomt en waaraan hij zich stoort. Achteraf wordt ook een vragenlijst ingevuld, inclusief NPS score. Super nuttige informatie, die jouw website écht kunnen verbeteren.

Voor wie?
Web- en marketingbureaus die actief bezig zijn met het verbeteren van de kwaliteit van websites.

Voordelen

  • Nederlandse testers
  • Betaalbare gebruikerstests
  • Uitgebreide doelgroep en filteropties
  • Binnen 48-uur feedback van de testers
blog image

3. Feedback Company

Een groot deel van onze keuzes online wordt bepaald door reviews. Uit onderzoek van Capterra blijkt dat 71 procent vaak of zelfs altijd klantbeoordelingen leest, voordat ze een aankoop doen. Vooral reviews van externe partijen zorgen voor vertrouwen, omdat ze onafhankelijk zijn. Feedback Company is een van die partijen. Het is een gebruiksvriendelijk platform waarmee je gemakkelijk je klanten uit kunt nodigen om hun ervaring te delen. Ook krijg je een online pagina waarop alle reviews te zien zijn. Die pagina scoort goed in Google. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘komma ervaringen’ of ‘komma reviews’ dan zie je dat Feedback Company als eerste naar boven komt.

Voor wie?
Ieder commercieel bedrijf.

Voordelen

  • Gebruiksvriendelijk platform
  • Zelf reviewformulier samenstellen
  • Niet alleen voor webwinkels
  • Google review partner
blog image

4. Adcalls

Het blijft altijd een uitzoekwerk: leads traceren. Vooral als een potentiële klant je opbelt is het één groot raadsel. Tuurlijk kun je met Google Tag Manager meten als iemand op een telefoonnummer heeft geklikt, maar dit is niet zo accuraat. Vooral in b2b zie je dat veel mensen een website openen op een laptop en vervolgens gaan bellen met hun smartphone.

Adcalls heeft daar een oplossing op. Ik zal je de technische uitleg besparen, maar het komt erop neer dat zij ervoor zorgen dat 100% van het telefoonverkeer gemeten wordt. Die statistieken delen ze met Google Analytics, zodat je bijvoorbeeld betere conclusies kunt trekken uit de Google Ads campagnes. Betere data zorgt voor betere optimalisatie, dus je campagnes zullen meer resultaat opleveren. 

Voor wie?
Bedrijven die regelmatig gebeld worden door potentiële klanten.

Voordelen

  • 100% inzicht in telefoonverkeer
  • Betere conclusies trekken uit statistieken
  • Eenvoudiger om campagnes te optimaliseren
blog image

5. Mailblue

Er zijn honderden nieuwsbriefsystemen op de markt. Sommige zijn zeer beperkt en bijna gratis, andere extreem uitgebreid, maar daar betaal je wel de hoofdprijs voor. Mailblue heeft een mooie mix van beide. Het is een zeer uitgebreid systeem, maar toch betaal je een prima prijs. Het systeem van Mailblue is afkomstig van ActiveCampaigns, een van de grootste e-mailmarketing partijen ter wereld. In feite is het bedrijf dus gewoon een reseller, maar ze bieden zeker meerwaarde.

Voor dezelfde prijs als ActiveCampaigns krijg je namelijk een compleet Nederlands platform, inclusief Nederlands support. De software is verder gewoon goed. Nieuwsbrieven kun je heel eenvoudig en snel samenstellen, maar ook pietje precies kan aan alle mogelijke knoppen draaien. Ook de marketing automation opties zijn zeer uitgebreid. Je kan makkelijk een reeks van emails opzetten die geautomatiseerd verstuurd worden.


Voor wie?
Bedrijven die structureel nieuwsbrieven versturen.

Voordelen

  • Prettig in gebruik
  • Nederlandse klantenservice
  • Betaalbare abonnementen
  • Zeer uitgebreide functionaliteiten
blog image

6. Trengo

Livechat en chatbots zijn de laatste jaren flink in opmars. De juiste tool zoeken is echter bijna niet te doen met honderden aanbieders, die allemaal plussen en minnen hebben. Wij hebben dit wel gedaan en bovenaan ons lijstje staat Trengo. Een Nederlands bedrijf met een nette chatfunctie. Je kunt hierin zowel zelf typen, als geautomatiseerd antwoorden terug sturen. Ook kun je een flow maken. Door middel van knoppen stuur je mensen als het ware naar het antwoord wat ze zoeken. Krijg je regelmatig vragen via social media of Whatsapp? Ook daar is Trengo geschikt voor. Je kunt namelijk vrijwel alle communicatiekanalen koppelen, zodat je berichten kunt versturen en ontvangen vanuit één systeem.

Voor wie?
Ieder bedrijf met bezoekers die simpele maar consequent terugkerende vragen hebben.

Voordelen

  • Nederlands support
  • All-in-one communicatiekanaal
  • Geïntegreerde chatbot en chatflow
blog image

7. SE Ranking

Dé betaalbare en gebruiksvriendelijke SEO tool. SE Ranking is een relatief nieuw platform wat vele malen goedkoper is dan SEMrush of Afrefs. Met de tool kun je heel eenvoudig de positie van jouw website in Google bijhouden. Je ziet op welke zoektermen je goed scoort en of je de afgelopen dagen gestegen of gedaald bent in de ranking. Ook kun je jouw posities in Google vergelijken met die van concurrenten. Daarnaast zie je op welke websites een link naar jouw URL staan en kun je een website audit doen. Het systeem scant je website op alle SEO onderdelen en geeft een score met daarbij de verbeterpunten. Super handig, waardoor je jouw website snel kunt laten stijgen in Google.

Voor wie?
Iedereen die actief bezig is met SEO.

Voordelen

  • Eenvoudige setup
  • Voordelig ten opzichte van vergelijkbare tools
  • Zeer gebruiksvriendelijk
blog image

8. Vainu

Voor bedrijven die veel koude acquisitie doen, is Vainu de uitkomst. Heel simpel gezegd is dit een database met bedrijfsgegevens van vrijwel alle bedrijven in Europa. Door geavanceerde filtering klik je letterlijk je ideale doelgroep samen. Je kunt onder andere filteren op financiële gegevens, technologieën, bedrijfsprofiel en koopsignalen. Voorbeeld voor een Leasemaatschappij die op zoek is naar financiële instellingen die potentieël klant kunnen worden. Je kunt hiervoor filteren op de volgende categorieën:

  • Bedrijven die in de financiële branche actief zijn
  • Bedrijven met een besloten vennootschap als rechtsvorm
  • Bedrijven met een omzet van meer dan 1 miljoen
  • Bedrijven in een straal van 50 km

Voor wie?
B2b bedrijven met een sales of telemarketing afdeling.

Voordelen

  • Snel je ideale doelgroep samenstellen
  • Zeer uitgebreide bedrijfsgegevens
blog image

Interesse in een van bovenstaande tools?  Wij kunnen je helpen met instellen! Neem daarvoor even contact met ons op.