Hoe gebruik ik Instagram voor mijn bedrijf?

Een platform dat iedereen wel kent: Instagram, erg handig om naamsbekendheid mee op te bouwen. Of het interessant is om in te zetten voor jouw bedrijf? Het antwoord is heel simpel te formuleren: ja! En ik hoor je nu al denken, hoe ga ik dit gebruiken voor mijn bedrijf? Hoe maak ik de beste foto’s? Het ziet er allemaal zo ingewikkeld uit, maar dat hoeft het niet te zijn. In deze blog geef ik je graag wat handige tips.
Mirthe

Mirthe

Content Marketeer

  • 09-09-2022
  • 3 minuten

Let’s start!

Om te beginnen maak je een bedrijfsprofiel aan of schakel over naar dit type profiel. Met een bedrijfsprofiel houd je heel gemakkelijk de prestaties en gegevens bij van je account door middel van statistieken. Zo kan je ook concreet aanvullende contactgegevens invullen en op ieder gewenst moment adverteren. Vervolgens ga je je zakelijke Instagram profiel goed inrichten. Begin met je bedrijfsnaam en omschrijving. Dit is namelijk dé manier om jouw bedrijf te pitchen aan (potentiële) klanten!

Mensen komen naar Instagram voor vermaak, zijn bang om dingen te missen of ze zijn er om relaties op te bouwen met merken, influencers of vrienden. Zorg dus voor een goede link naar jouw website voor meer betrouwbaarheid. Verwerk ook belangrijke zoekwoorden in de omschrijving op je Instagram profiel. Dit zorgt voor betere vindbaarheid in Instagram zelf. Een erg belangrijke tip, niet alleen voor bedrijven, maar ook voor persoonlijke profielen: wees actief en post regelmatig. Dit zorgt ervoor dat bij ieder bericht dat je plaatst je volgers jouw bedrijfsnaam zien.

Een social media planning kan hierbij een handig hulpmiddel zijn, wat ervoor zorgt dat je consistent actief bent en dus niks meer vergeet. Hierin verwerk je welke berichten en foto’s/video’s je op welke data wilt plaatsen. Op deze manier zorg je ervoor dat het Instagram account van je bedrijf actief wordt bijgehouden en je dus beter zichtbaar bent!

Bouw je community op

Naast het actief bijhouden van je account is het belangrijk om betrokkenheid uit te stralen naar je volgers. Reageer niet alleen op reacties op jouw posts, maar ook actief op posts van partners en klanten. Zorg er daarom voor dat je zo veel mogelijk partners en klanten volgt. Op deze manier bouw je een community op. Een andere tip om betrokkenheid te creëren onder volgers of klanten is door regelmatig een kijkje achter de schermen te geven via jouw Instagram account. Laat zien hoe jouw bedrijf eruitziet, zodat (potentiële) klanten een goed beeld krijgen. Het oog wil ook wat, toch? Aangezien Instagram draait om het posten van foto’s en video’s, is het belangrijk dat deze een goed beeld van jouw bedrijf of product geven. Zorg er daarom voor dat je aantrekkelijke foto’s gebruikt in je Instagram posts.

10 tips voor de perfecte Instagram foto: 

1. Daglicht 
2. Investeer in een goede (telefoon)camera
3. Zorg voor eenheid in de foto’s die je gaat posten 
4. Bewerk eventueel de foto 
5. Let op de achtergrond 
6. Lichtinval 
7. Compositie 
8. Hoek van de foto 
9. Neem altijd meerdere foto’s 
10. Blijf bij jezelf

En nu… posten maar!

Tevreden met de foto en/of video en ga je deze plaatsen? Schrijf eerst een goede omschrijving, want veel ondernemers laten hier een kans liggen. Houd hierbij je ideale klant in gedachte, wat zou hij of zij interessant vinden om te lezen? Je kunt de omschrijving ook gebruiken voor storytelling, deel wat meer kennis of stel bijvoorbeeld een vraag om meer interactie te creëren. Tot slot is het ook belangrijk om geotags (je locatie) en hashtags toe te voegen. Met een hashtag geef je kort aan waar jouw post over gaat. Zo kunnen Instagram gebruikers jouw foto zien wanneer zij zoeken op deze hashtag. Wees specifiek, relevant en beschrijvend in je hashtags. Heb je zelf geen inspiratie? Wanneer je een bericht plaatst, kun je met enkel een # al zien welke hashtags vaak gebruikt worden op Instagram!

Een laatste manier om op korte termijn veel zichtbaarheid te creëren op Instagram is adverteren. Dit kan op 3 manieren: 1) adverteren in het overzicht (vierkante afbeeldingen) 2) in de stories (langwerpige afbeeldingen) of 3) een bestaande post promoten onder je doelgroep. Deze campagnes kun je instellen via je Facebook account.

Wist je dat wij dit bij Komma voor jou uit handen kunnen nemen? Wij beheren namelijk veel social media kanalen van bedrijven.

Over de auteur
Mirthe Content Marketeer
Lees verder