TikTok, moet ik daar iets mee?

Het zal je vast niet zijn ontgaan, de wondere wereld van social media heeft er sinds enige tijd een nieuwe grootmacht bij. Het is er niet zomaar een, want TikTok is hét snelst groeiende socialmediaplatform van de afgelopen jaren.
Jesse

Jesse

Marketing Consultant

  • 13-12-2022
  • 3 minuten

Waar TikTok in het begin vooral door jongeren werd gebruikt, zien we nu dat het aandeel (jong)volwassenen op het platform fors begint toe te nemen. Sterker nog, in 2022 zijn het vooral de twintigers en veertigers die meer TikTok zijn gaan gebruiken. Als gevolg hiervan weten ook steeds meer merken hun weg naar TikTok te vinden. Wij krijgen dan ook steeds vaker de vraag: TikTok, moet ik daar iets mee als ondernemer? Om die vraag te beantwoorden is het van belang om te weten waarin dit sociale medium zich onderscheid van de rest.

Wat is TikTok?

TikTok is een video-sharing-app, een platform waarop je alleen video’s kunt uploaden. Gebruikers maken ludieke dansjes, sketches of andere content voor hun volgers. Deze filmpjes mogen maximaal 10 minuten lang zijn, waarmee de creatie van korte, pakkende video’s wordt gestimuleerd. Op TikTok kunnen gebruikers hun video’s bewerken met stickers, filters of andere (geluids)effecten. Een belangrijk verschil tussen TikTok en andere socialmediaplatformen zit hem in de manier waarop content getoond wordt. Op TikTok zie je content op basis van wat het algoritme denkt dat jij leuk vindt, terwijl een platform als Facebook vooral laat zien wat je vrienden posten.

De kracht van het TikTok algoritme

Nadat een filmpje online is geplaatst kunnen gebruikers van de app deze gemakkelijk met elkaar delen, liken en reacties achterlaten. Wanneer een TikTok in de smaak valt, en dus veel wordt gedeeld, kan deze in een mum van tijd ‘viraal’ gaan. Het TikTok algoritme hecht namelijk veel waarde aan het amusement voor gebruikers. Precies dát is de kracht van dit sociale medium! Hierdoor is de content die je te zien krijgt, perfect afgestemd op de interesses van de gebruiker.

Het algoritme houdt rekening met gebruikersinteracties. Zo monitort TikTok welke video’s jij liket, deelt of tot het einde uitkijkt, maar kijkt het ook naar wat voor hashtags, geluiden of effecten deze video’s bevatten. Hiermee probeert het algoritme een beeld te vormen van wat jij leuk vindt om te zien. Dit is niet alleen prettig voor de gebruiker, ook bedrijven die willen adverteren op TikTok kunnen hier handig gebruik van maken. Laat betaalde advertenties zien aan gebruikers met specifieke interesses en laat het algoritme jouw verkoop doen!

Moet ik me als ondernemer wagen aan TikTok? 

Steeds meer merken starten met TikTok. Dat wil niet per se zeggen dat jouw bedrijf hier ook mee moet beginnen. Voordat je begint met TikTok is het van belang om te bepalen of het platform wel bij je bedrijf past. Is jouw doelgroep actief op het platform? Kun je inhaken op TikTok trends? Heb je de mensen en middelen in huis om pakkende content te bedenken en te maken? Om succes op TikTok te behalen is het van essentieel belang dat je bovenstaande vragen met ‘ja’ kan beantwoorden. De kwaliteit en relevantie van je TikTok video’s bepaalt namelijk of je het platform in je voordeel kunt gebruiken. Zorg dus voor waardevolle, nuttige en ludieke content. Of zoals TikTok zelf zegt: ‘Don’t make ads, make TikTok’s’.

Over de auteur
Jesse Marketing Consultant

Jesse is onze online markteer met een passie voor digital marketing. Hij staat bekend om zijn expertise op het gebied van social media marketing. Heb je vragen over Instagram, Facebook of TikTok? Hem moet je hebben!

Lees verder
Kennismaken

Sparren over wat dan ook? Wij zijn benieuwd.