Van boekingsites tot vloekingsites: welke is het meest gebruiksvriendelijk?

Na twee jaar staycation kijken we allemaal weer uit naar die zonnebril verkopers op een Spaans strand (spoiler: ze verkopen geen echte Ray-Ban) of die stinkende vleeskramen op een Italiaanse markt.
Twan

Twan

Head of Marketing

  • 03-08-2022
  • 7 minuten

Waarschijnlijk heb je je vakantie allang geboekt, maar mocht je net als ik tot het laatste moment gewacht hebben op de beste last-minute deals, dan kan deze blog je helpen. Ieder jaar stoor ik mij namelijk enorm aan boekingssites: de één heeft maar twaalf hotels in de aanbieding, de ander heeft een navigatie om van te huilen. Tijd dus om eens een kritisch oordeel te vellen: wat zijn de beste en wat zijn de slechtste boekingssites op het gebied van gebruiksvriendelijkheid? We onderzoeken vijf bekende ‘onafhankelijke’ websites.

Waar ging ik naar op zoek?

Ik heb wel zin in een reisje voor twee naar de stinkende worstenkramen, dus Italië had mijn voorkeur. Vakantiedagen had ik opgenomen tussen 15 en 28 augustus (Voor de inbrekers: dit is fake data!) en in die periode wilde ik samen met vriendin een dag of acht naar een hotelletje in het zonnige zuiden. Waar in Italië wisten we nog niet, maar de zee op loopafstand was wel een must. Net als een hotel met 4 sterren, want je wil toch wel 38 verschillende soorten kip bij het all-you-can-eat buffet, of niet dan? En we zijn Nederlanders tot slot, dus het mag allemaal niet te veel kosten. 700 euro was ons budget per persoon, exclusief vlucht, want die boeken we los. Scheelt weer geld.

Expedia

Laten we eens beginnen bij Expedia. Ze maken best wel wat reclame, maar ik zal eerlijk zeggen dat ik nog nooit op deze site geweest ben. De eerste indruk is niet geweldig. In mijn gezichtsveld zit een mega grote boodschap dat ik over moet stappen naar de app om punten te sparen. Laat dat lekker zien aan ingelogde bezoekers, maar val mij, een nieuwe gebruiker, hier niet mee lastig. De zoekfunctie is gelukkig wel zo gevonden en werkt prima. Enige minpunt is dat je geen flexibele reisdata in kunt vullen.

Na drie criteria ingevuld te hebben, krijg ik de resultaten te zien: meer dan 10.000 accommodaties in Italië. Dat is een flinke hoop, dus ik ga eens filteren. Het valt me gelijk op dat de filter heel rommelig in elkaar steekt. Ontbijt inbegrepen kun je bijvoorbeeld aanvinken bij drie verschillende filteropties. Wat ik ook mis is een indicatie hoeveel hotels er aan deze criteria voldoen. Maargoed, ik filter op prijs, 4 sterren en uitzicht op zee en na iets te lang wachten krijg ik de resultaten: nul. Oké, uitzicht op zee zal dan wel een hele specifieke filter zijn, dus die haal ik weg. En ja hoor: 95 resultaten, maar ik kan dus niet fatsoenlijk filteren op iets als ‘in de buurt van zee’. Gelukkig kan ik wel op een kaart bekijken waar de hotels liggen, dus zo krijg ik een paar leuke hotels gevonden.

De detailpagina waarop je alle informatie ziet over de hotels is prettig; lekker overzichtelijk, goede afwisseling van tekst, beeldmateriaal en icoontjes. Wel irritant is dat de pagina opent in een nieuw tabblad, want binnen twee minuten is het aantal tabbladen verzestienvoudigd.

Ik schoon alles op en ga door naar reserveren en dat is een ramp. Je moet verplicht een account en wachtwoord aanmaken én een creditcard gebruiken (die ik niet heb). Het is zelfs verplicht bij betaling in het hotel. Ellende, ik ben er wel klaar mee.

Navigatie: 5
Snelheid: 6
Content: 6
Interactie: 6,5
Lay-out: 7
Sfeer: 6

Totaal oordeel: 6,1

Booking

In dit lijstje mag de boekingsite-der-boekingsites natuurlijk niet ontbreken. Booking en ik hebben een haat-liefde verhouding. Enerzijds heb ik er al een aantal keer wat mooie (lees: veel te goedkope) deals op de kop weten te tikken, anderzijds vind ik het ook echt een k-site, maar daar kom ik later op terug. We beginnen de zoektocht op de homepage. Die is lekker duidelijk met bovenin de zoekfunctie en als je wat verder naar beneden scrollt interessante steden en locaties om naartoe te gaan. Tot nu toe is alles top! Ik vul mijn zoekopdracht in en krijg 21.651 resultaten. Dat is in ieder geval al een stuk specifieker dan Expedia. Om het aantal omlaag te krijgen begin ik met filteren. Hier begint de ellende: het is heel storend dat de pagina keer op keer verspringt als je een filter aanvinkt en dat halfpension nergens te vinden is in de filtering. Wat wel grappig is, is dat Milaan blijkbaar ‘aan het strand’ ligt.

Na wat klikken kom ik uit op 26 interessante resultaten, waarvan bij de helft ‘nog maar 1 kamer beschikbaar’ is. Of dit allemaal waar of niet waar is weet ik niet, maar ze zijn twee jaar geleden op de vingers getikt door de Reclame code commissie, dus ik ben sceptisch. Wel is het fijn dat Booking erg goed laat zien wat het hotel zo goed, fijn of leuk maakt. Het is alleen wel heel veel. Overal waar je kijkt zie je wel een vinkje, call-to-action of label staan. Ikzelf hou wel van een beetje rust op het scherm en een duidelijk punt waarop je kunt focussen.

Buiten dat is de detailpagina wel aardig. Alles wat je wil weten staat erop, het is alleen soms ver naar beneden scrollen. Het boekingsformulier is verder duidelijk, alleen wel gek dat je door kunt gaan naar de volgende stap, terwijl je niet alle verplichte velden ingevuld hebt. Betalen kan hier gelukkig wel gewoon via iDEAL. Alles bij elkaar: mwaa, ik word er niet warm van.

Navigatie: 5
Snelheid: 6,5
Content: 7
Interactie: 6,5
Lay-out: 5,5
Sfeer: 5

Totaal oordeel: 5,9

Trivago

Nog zo’n site die ik eigenlijk alleen maar ken, omdat je doodgegooid wordt door de reclames: Trivago. De homepage is meteen al een verademing voor m’n hersenen ten opzichte van Booking. Alles is lekker clean, het voelt een beetje aan alsof je op Google gaat zoeken, zoveel witruimte dat er is. Ik vul mijn zoekterm in en dat gaat lekker soepel en vooral ook heel snel, wel weer geen flexibele reisperiode optie overigens.

Op hoeveel hotels ik uitkom? Geen idee, ik zie nergens een totaal aantal. Als ik naar beneden scroll, dan zie ik wel dat er 25 resultaten op de pagina staan en dat je nog door kunt klikken naar pagina vijf. Ongeveer 125 hotels dus, wel een beetje weinig, maarja, dat maakt het filterproces wel een stuk makkelijker. Daarover gesproken: de filtering is echt fijn. Ze hebben lang niet de meeste opties om te filteren, maar wel een selectie van de populairste, en dat is geen verkeerde keuze. Dat houdt alles duidelijk.

De overzichtspagina zelf is ook prettig. Zeker door de landkaart die standaard uitgeklapt is. Zo kan ik precies zien welke mooie stadjes er in de buurt liggen en waar de toeristische plaatsen zijn (en waar vooral niet). Storend is wel dat de zoekfunctie zich niet aan de regels houdt, want ik heb Italië ingetypt en ik zie toch echt ook plaatsen in Kroatië op de kaart staan. Maargoed, ik filter wat en zie nog maar een paar resultaten terug. Twee daarvan voldoen volledig aan mijn zoekopdracht en de rest slechts gedeeltelijk. Wel fijn dat Trivago alternatieven geeft, als het aantal resultaten aan de lage kant is.

Ik klik een leuk hotel aan en ook hier word ik weer blij verrast. Lekker duidelijk en de prijstrend is een mooie toevoeging. Hierdoor zie je meteen of eerder of later vertrekken voordeliger is. De boek-knop ben ik wel kwijt hier, die had wel wat duidelijker weergegeven mogen worden. Ik klik erop en wordt doorverwezen naar een andere site, in dit geval Booking. Daar heb ik het gevoel dat ik aan mijn lot overgelaten wordt, want ik kom uit op een overzichtspagina, terwijl ik een detailpagina van dit specifieke hotel zou verwachten. Conclusie: Trivago is een mooie en snelle site, maar heeft toch ook de nodige verbeterpunten.

Navigatie: 7
Snelheid: 8
Content: 6,5
Interactie: 7,5
Lay-out: 7,5
Sfeer: 7

Totaal oordeel: 7,3

Vakantiediscounter

Nog twee te gaan! De volgende op de lijst is Vakantiediscounter, dat klinkt al alsof ik geen euro te veel ga betalen. Als ik de homepage open, krijg ik dat gevoel wel, want voor 139 euro heb ik al een zonvakantie staat er. Opvallend is dat de grote zoekfunctie hier ontbreekt. In het klein ergens in een hoekje zie ik hem wel, maar veel minder prominent dan op de voorgaande sites.

Vakantiediscounter wil je meteen in een hokje stoppen. Je kunt kiezen uit een vijftal categorieën; van zonvakanties tot last minutes. Ik ben hier niet zo’n fan van, want ik ben op zoek naar een last minute zonvakantie, dus ik heb al meteen keuzestress. Uiteindelijk ga ik toch voor zonvakanties. De pagina die volgt heeft gelukkig wel een uitgebreide zoekfunctie, die niet ergens in een hoekje weggestopt zit. Pluspunt aan de zoekfunctie is dat hier ein-de-lijk een optie is om een flexibele periode te kiezen, minpunt is dat je enkel een land kunt selecteren. Voor mij niet erg, maar kan me voorstellen dat je specifiek op zoek bent naar bijvoorbeeld de Costa Brava of de Algarve.

Ik vul weer alles netjes in en klik op zoeken. Ik kom binnen enkele milliseconden al uit op een overzichtelijke pagina met 438 resultaten. Iets te veel van het goede, dus ik ga filteren. Wat een verademing is dat zeg! Alles werkt snel en staat lekker duidelijk gecategoriseerd. Hier noemen ze een hotel tenminste ook gewoon een ‘hotel’ en geen ‘aparthotel’, iets wat niemand snapt.

Ik zoek wat leuke hotels uit en klik door naar de detailpagina. Ook die ziet er meer dan prima uit. Bovenaan zie je een prijsgrafiek. Het systeem zoekt op basis van de gekozen flexibele periode direct welke data het goedkoopst zijn, handig! Verder vind je op deze pagina alle informatie die je nodig hebt. Alleen over de prijs ben ik sceptisch, want er staat ‘ controleer prijs’. Ik druk erop en meteen wordt de prijs 50 euro duurder. Hmmm, dat is wel een domper. Ik klik nog wat hotels aan en zie dat die prijscontrole erg wisselt: sommige worden zelfs 100 euro duurder, maar er zijn er ook die goedkoper worden. Maargoed, ik heb iets leuks gevonden en ga boeken. Dat proces zit allemaal goed in elkaar, dus overall ben ik een tevreden mens.

Navigatie: 7,5
Snelheid: 8,5
Content: 9
Interactie: 8
Lay-out: 8
Sfeer: 7,5

Totaal oordeel: 8,1

Prijsvrij

Last but not least: Prijsvrij! Ik begin weer op de homepage en die voelt aan alsof we in 2015 leven. Ik kan niet echt onder woorden brengen waardoor dit komt, maar het is puur een gevoel. Alles voelt een beetje gedateerd. De zoekfunctie is verder wel duidelijk. Alleen gek dat ze bij reisduur met weken werken. Zo kun je bijvoorbeeld 1,5 of 2,5 week op vakantie. Wat als je acht dagen weg wil? Ik laat dat veld dus even lekker leeg en klik voor de laatste keer op zoeken. 476 resultaten kom ik deze keer tegen, dus ik ga filteren.

Ook hier word ik wel blij van de filter mogelijkheden. De snelheid daarentegen is zwaar teleurstellend. Iedere keer dat je iets aanklikt, kun je naar de wc gaan, zo lang dat je moet wachten. Na vier toiletbezoeken ben ik klaar om de detailpagina te onderzoeken. Die is prima, al laat de vormgeving nog wel wat te wensen over. Ik ga verder naar de boekingspagina en die ziet er hartstikke duidelijk uit. Misschien zelfs de beste boekingspagina van dit hele rijtje, jammer dat de rest dan toch wel een beetje tegenvalt. Een middelmatige website, die misschien wel een keer een opfrisbeurt kan gebruiken.

Navigatie: 6
Snelheid: 5
Content: 7,5
Interactie: 6
Lay-out: 6,5
Sfeer: 6

Totaal oordeel: 6,2

And the winner is…Vakantiediscounter!

We hebben een duidelijke winnaar en dat is Vakantiediscounter. Met een 8,1 laat dit bedrijf Trivago en Prijsvrij achter zich als nummer 2 en 3. Wil je dus nog even snel iets boeken zonder gevloek, ga dan naar Vakantiediscounter. En nee deze blog is niet gesponsord, maar voor een gratis vakantie kan ik veel doen met de scores ;)

Over de auteur
Twan Head of Marketing

Allround online marketeer met een verdomd creatieve blik. Helpt bedrijven om succesvoller te worden door gebruik te maken van Google, Social Media, e-mail en website optimalisatie.

Lees verder
Kennismaken

Sparren over wat dan ook? Wij zijn benieuwd.