Vier redenen om te kiezen voor professionele fotografie
Er zijn uiteraard redenen om níet te kiezen voor professionele fotografie, maar nog veel meer om het wél te doen. We geven je een voorzet.
1. Identiteit en herkenbaarheid
Mensen herinneren zich visuele inhoud beter dan tekst. Door gebruik te maken van goede foto's die aansluiten bij je merkidentiteit, kun je een blijvende indruk achterlaten. Op je website en socials, in presentaties of op drukwerk. Consistente visuele elementen dragen bij aan het opbouwen van een herkenbare merkidentiteit en helpen je te onderscheiden van de concurrentie.
2. Visuele aantrekkingskracht
‘Eén beeld zegt meer dan duizend woorden’, een uitspraak die voor veel mensen geldt. Mensen zijn visueel ingesteld. Beeldmateriaal dat de aandacht trekt kan ervoor zorgen dat bezoekers langer op je website blijven hangen, een positievere indruk krijgen en je beter onthouden.
3. Versterken van de boodschap
Goede foto’s kunnen helpen om je boodschap effectiever over te brengen. Het kan helpen de juiste emoties op te roepen, een verhaal verder aan te vullen zonder woorden of je boodschap versterken. Bij een webshop is goede fotografie helemaal super relevant. Hier biedt een goed in beeld gebracht product de bezoeker veel meer duidelijkheid over uiterlijk, kenmerken, voordelen of opties. Met al die visuele informatie is een aankoop veel sneller gedaan.
4. Delen op socials
Als je op social media de nodige promotie wilt doen, zijn goede foto’s ook heel belangrijk. Visueel aantrekkelijke afbeeldingen worden vaker gedeeld en kunnen zo de zichtbaarheid en het bereik van je website vergroten.
Ga je voor prima of écht
Er zijn prima stockfoto’s te vinden, maar in the end laat je een nepbeeld zien met het gebruik van dit soort foto’s. Serieus genomen worden, gaat niet gebeuren met nep. Wat je vertelt, wil je ook laten zien, en wat je uitdraagt, moet matchen met wat je doet. De achterliggende gedachte van eigen content komt neer op authentiek zijn. Door zo echt en transparant mogelijk te communiceren kun je vertrouwen wekken bij de potentiële klant. Zeker online.
Maak eigen beelden, ook als je denkt dat jij of je collega’s niet fotogeniek zijn. Dat zijn ze namelijk wel. Het zijn de échte mensen die ook bij de klant over de vloer komen, de collega’s die zorgen voor herkenning. Zelfs met een markante kop, ben je goed te vangen op beeld.
Beeldbank maken
Goed beeldmateriaal is zeker niet alleen online van belang. Voordat je een fotograaf laat komen is het goed om samen kort te sluiten wat je hoofddoel is en waarvoor je nog meer beeld nodig hebt. Maak eerst een start met het vastleggen van de hoofdlijnen en plan regelmatig shoots om je beeldbank aan te vullen. Zo blijf je werken met beeldmateriaal dat up-to-date is en heb je altijd een mooie selectie om uit te putten voor bijvoorbeeld drukwerk, presentaties of social media berichten. Beknibbel dus niet op content, maar investeer in een waardevolle beeldbank voor de langetermijn.