6 tips voor het schrijven van meta title & descriptions

Meta titles en description zijn je etalage in Google. Ze bepalen voor een groot deel of de Googleaar naar jouw website komt of niet. Het mooie is dat je deze titels en omschrijvingen zelf aan kunt passen. Maar hoe schrijf je nu de perfecte meta title en description? Dat leg ik je uit!
Twan

Twan

Head of Marketing

  • 20-11-2020
  • 4 minuten

Wat zijn meta titles en descriptions?

Het klinkt heel ingewikkeld, maar eigenlijk is het heel simpel uit te leggen. Als je in Google zoekt naar iets krijg je een lijst met websites. In het blauw zie je een titel, dat noemen ze de meta title. Hieronder vind je vaak één of twee regels tekst, dat is de meta description. In vrijwel ieder CMS of beheersysteem heb je de optie om deze tekst toe te voegen.

Tip 1: Voeg zoekwoorden toe

Wellicht heb je wel ooit gezien dat bepaalde woorden dikgedrukt zijn als je Googelt naar iets. Dit komt alleen voor als dit woord (vrijwel) exact overeenkomt met de door jou ingetypte zoekterm. Dikgedrukt = opvallend, dus goed voor de zichtbaarheid. Zorg er dus altijd voor dat een of meerdere relevante zoekwoorden zijn toegevoegd aan de titel en omschrijving. Plaats je zoekwoorden altijd zo veel mogelijk vooraan in de tekst, want mensen lezen immers van links naar rechts.

Tip 2: Maak je tekst makkelijk scanbaar

Niemand gaat alle meta titles en descriptions aandachtig doorlezen. Je ogen scannen een aantal onderdelen en binnen een paar seconden beslis je welke website je aanklikt. Maak je titel en omschrijving dus makkelijk scanbaar. Gebruik hiervoor korte zinnen en voldoende leestekens of streepjes.

Een voorbeeld hoe het niet moet:

Dit is een hele lange meta title zonder puntjes opsommingstekens of streepjes

Dit is een zin een hele lange meta description waar geen einde aan komt hij blijft maar doorgaan en doorgaan en doorgaan en doorgaan en nog een keer doorgaan en nog een keer en nog een keer.

Een voorbeeld hoe het wel moet:

Dit is een titel | Een korte titel | Makkelijk te lezen

Dit is een korte, maar fijn te lezen zin. Hier heb je nog zo’n korte zin. Gemakkelijk te scannen en te lezen zonder moeite. Wat is het fijn om korte zinnen te lezen.

Het lijkt me duidelijk dat de tweede zin veel makkelijker te scannen is. Gebruik ook hoofdletters in de titels voor (zoek)woorden die je wilt accentueren, daardoor valt het betreffende woord nog meer op.

Tip 3: Denk aan de maximale lengte

Je kunt je meta title en description niet eindeloos lang maken. Op een bepaald moment breekt Google de zin af en zie je drie puntjes (…) verschijnen. Bij de titel is dat moment vanaf 60 karakters. Het beste kun je dus een meta title schrijven die tussen de 50 en 60 karakters heeft. Dan blijf je onder het limiet en is er toch nog voldoende ruimte om een goede titel te schrijven.

Het limiet van de meta description zit op 160 karakters. Zorg dus ook dat je hier onder blijft. Het is aan te raden om een omschrijving te maken tussen 140 en 160 tekens. Dit is ruim voldoende om kernwaarden en USP’s te vermelden en zoekwoorden toe te voegen.

Tip 4: Gebruik call-to-actions

Als je wilt dat mensen op jouw link klikken, kun je ook gebruik maken van call-to-actions. Heb je een geweldige actie? Vermeld dan bijvoorbeeld ‘Bekijk sale aanbiedingen van bekende merken’. Het beste kun je de meta title of description afsluiten met een call-to-action. De Googleaar heeft dan je hele titel en omschrijving al gescand en dit kan nét de laatste trigger zijn om naar jouw website te gaan.

Tip 5: Zorg dat de meta title en description aansluit op de landingspagina

Natuurlijk is en blijft Google de baas over hetgeen wat er in Google komt te staan. Als je meta titles en description over fietsen gaan, maar je landingspagina staat vol met auto’s, dan zal Google je meta titel en omschrijving in de prullenbak gooien. De zoekmachine scant in dat geval je landingspagina en haalt hier zelf informatie vandaan, die getoond wordt in de zoekresultaten. Dat wil je niet, want de teksten die Google gebruikt zijn vaak niet het meest triggerend.

Zorg dus voor een relevante en unieke meta title en description. Hoe relevanter je bent, hoe groter de kans dat de bezoeker ook echt contact met je opneemt of een bestelling plaatst. Natuurlijk moet je landingspagina dan wel op en top zijn. Geef ze daarom een turbulentieloze landing.

Tip 6: Gebruik gratis Google snippet optimizer tools

Je weet vaak pas of je een goede meta title en description geschreven hebt, zodra je het resultaat ziet. En dat kan! Er zijn verschillende tools op het internet te vinden, maar deze is mijn persoonlijke favoriet: Google Snippet Optimizer tool. Je vult hier simpelweg je tekst in en je ziet direct hoe het eruit komt te zien in Google. Zowel op desktop, mobiel als tablet. Ook kun je een URL invoeren, zodat je kunt checken of een bepaalde pagina wel een meta title en description heeft en zo ja, hoe die eruit ziet.

Over de auteur
Twan Head of Marketing
Lees verder
Kennismaken

Sparren over wat dan ook? Wij zijn benieuwd.