Succesvol op social media in 5 stappen

Veel bedrijven hebben moeite om social media op de juiste manier in te zetten. Ze weten vaak niet wat ze moeten plaatsen of hebben er geen tijd voor. Dit terwijl het zoveel op kan leveren voor je bedrijf: naamsbekendheid, betrokkenheid, websitebezoekers én natuurlijk ook contactaanvragen.
Twan

Twan

Head of Marketing

  • 29-01-2021
  • 7 minuten

Daarnaast zorgt consequent gebruik van social media voor employer branding: een sterke reputatie voor je bedrijf. Dit werkt bijvoorbeeld erg in het voordeel bij de werving van nieuwe medewerkers. Kortom, genoeg redenen om aan de slag te gaan! Hieronder een uitgebreid stappenplan waar je vandaag (of morgen) nog mee aan de slag kunt gaan.

Stap 1: Bepaal je doel

Allereerst is het goed om jezelf af te vragen waarom je social media gaat gebruiken. Wil je nieuwe klanten? Wil je nieuwe medewerkers werven? Of wil je gewoon meer bekendheid in de markt? Het kunnen allemaal mogelijke doelen zijn die je bedrijf na wil streven. Ook een combinatie is natuurlijk mogelijk. Bij Komma gebruiken we bijvoorbeeld LinkedIn voornamelijk voor kennisdeling en cases, zodat potentiële klanten kunnen zien wat we allemaal in huis hebben. Facebook en Instagram zetten we vooral in voor employer branding. Hier tonen we ook mooie projecten, maar dit wisselen we af met onze PAM (pizza and movie) avonden, bootcamps, roulette challenges en andere grappige foto’s en filmpjes.

Stap 2: Kies je social media kanalen

Niet ieder kanaal is even geschikt voor jouw bedrijf. Het is dus helemaal niet nodig om actief te zijn op álle social media kanalen, dat is ook bijna niet te doen. Tegenwoordig zijn er namelijk tientallen grote social media platformen. Kies dus alleen de kanalen waarop jouw doelgroep het meest actief is, zodat je het bijhouden hiervan makkelijk onder controle kunt houden. Hieronder een overzicht van alle grote social media kanalen, de mensen die het gebruiken en waar het platform geschikt voor is.

Facebook
Aantal gebruikers in Nederland: 10,4 miljoen
Leeftijdsgroep: 20 t/m 65 jaar
Geslacht: Zowel mannen als vrouwen
Geschikt voor onder andere: retail & detailhandel, horeca, kunst & cultuur, sport, recruitment, makelaars, media, etc
Berichten: luchtig nieuws & entertainment

Instagram
Aantal gebruikers in Nederland: 5,9 miljoen
Leeftijdsgroep: 16 t/m 39 jaar
Geslacht: Zowel mannen als vrouwen, de meerderheid is vrouw
Geschikt voor onder andere: retail & detailhandel, horeca, kunst & cultuur, sport, fotografie, etc
Berichten: Sfeervolle foto’s en video van bijzondere of juiste hele gewone dingen, kijkje achter de schermen

LinkedIn
Aantal gebruikers in Nederland: 5 miljoen
Leeftijdsgroep: 25 t/m 65 jaar
Geslacht: Zowel mannen als vrouwen, de meerderheid is man
Geschikt voor onder andere: Techniek, bouw, zakelijke dienstverlening, ICT, groothandels, recruitment, marketing & communicatie, etc
Berichten: nieuws, blogs, innovatie, vacatures

YouTube
Aantal gebruikers in Nederland: 9,1 miljoen
Leeftijdsgroep: 12 t/m 65 jaar
Geslacht: Zowel mannen als vrouwen
Geschikt voor onder andere: Bedrijven die regelmatig video’s maken
Berichten: how-to’s, vlogs, sfeerbeelden, interviews, productreviews

Twitter
Aantal gebruikers in Nederland: 2,9 miljoen
Leeftijdsgroep: 20 t/m 40 jaar
Geslacht: Zowel mannen als vrouwen
Geschikt voor onder andere: nieuws, politiek, sport
Berichten: nieuws en opinie

Pinterest
Aantal gebruikers in Nederland: 3,9 miljoen
Leeftijdsgroep: 20 t/m 40 jaar
Geslacht: voornamelijk vrouwen
Geschikt voor onder andere: architecten, woon- & interieurwinkels, restaurants, fashion, design, fotografie, hoveniers
Berichten: inspiratie

Snapchat
Aantal gebruikers in Nederland: 2,6 miljoen
Leeftijdsgroep: 16 t/m 29 jaar
Geslacht: zowel mannen als vrouwen
Geschikt voor onder andere: evenementen, sport, entertainment, media
Berichten: kijkje achter de schermen, sfeerbeelden

TikTok
Aantal gebruikers in Nederland: 1,7 miljoen
Leeftijdsgroep: 12 t/m 24 jaar
Geslacht: Zowel mannen als vrouwen, de meerderheid is vrouw
Geschikt voor onder andere: horeca, kunst & cultuur, sport
Berichten: dansjes, videofucks, entertainment

Stap 3: Maak een contentkalender

Een wat? Een contentkalender is niks anders dan een overzicht van alle berichten die je in een bepaalde periode wil gaan plaatsen. Meestal maak je een contentkalender voor een heel jaar. Klinkt als een hoop gedoe, maar gelukkig zijn er websites die je een handje op weg helpen. Op deze website kun je bijvoorbeeld een handige inhaakkalender downloaden. Hierop staan onder andere alle speciale- en feestdagen, inhaakmomenten en belangrijke evenementen. Natuurlijk hoef je niet met ieder moment iets te doen. Het zou raar als je bijvoorbeeld als tandartspraktijk een post maakt over de internationale dag van de ruimtevaart. Kies daarom alleen de momenten uit die bij jouw bedrijf passen. Maak hiervan een Excel bestand met in de kolommen bovenaan in ieder geval: Wanneer? Wat? Welke kanalen?

Wat de boodschap precies wordt hoef je nog niet helemaal uit te denken. Alvast wat inspiratie is prima, maar het is juist ook krachtig om in te spelen op de actualiteit. Als je bijvoorbeeld in januari 2020 alle ideeën voor het komende jaar had uitgewerkt, kon je ze waarschijnlijk stuk voor stuk in de prullenbak gooien door de coronacrisis.

Als je het Excel bestand gevuld hebt met de geschikte momenten ben je al goed op weg, maar je kalender is nog niet compleet. Een inhaakkalender laat alleen evenementen zien die voor iedereen gelden, maar jouw bedrijf heeft natuurlijk ook jaarlijks terugkerende evenementen, zoals:

  • Beurzen

  • (Netwerk) events

  • Borrels

  • Teambuilding(s)

  • Weekendjes-weg

  • Open dag(en)

Neem deze evenementen ook op in je kalender. Verder kun je denken aan de volgende dingen die je bijvoorbeeld maandelijks, enkele keren per jaar of eenmalig in je Excel bestand terug laat komen:

  • (Maandelijkse) blog of vlog

  • Wist-je-datjes

  • Throwback Thursday / foto uit de oude doos

  • Verjaardagen

  • Aantal jaar bestaan van het bedrijf

  • Klantcases

  • Uitgelichte review(s)

  • Polls

  • Tips & tricks

  • Speciale kortingacties

  • Kijkje achter de schermen

Het is ook slim om een keer door je eigen tijdlijn heen te scrollen. Kijk eens naar welke berichten veel likes of reacties hebben opgeleverd in het verleden. Maak een lijstje van de vijf best scorende posts en kijk of je deze toe kunt voegen aan je contentkalender.

Stap 4: Maak je social media berichten

Je contentkalender is af, lekker bezig! Nu moet je aan de gang met de berichten voor de eerstkomende week/weken/maand. Waar moet je op letten? Zorg er in de eerste plaats voor dat je tekst goed aansluit bij de doelgroep en het kanaal. Op LinkedIn hou je over het algemeen een iets serieuzere toon, terwijl je op Facebook en Instagram eerder wat luchtiger communiceert. Probeer creatief te zijn, dit wordt vaak gewaardeerd. Twijfel je over bepaalde berichten? Laat ze dan zien aan een collega. Misschien is het toch niet zo leuk als jij in je hoofd bedacht had.

Gebruik verder zoveel mogelijk beeld. Het liefst eigen foto’s en video’s met medewerkers of partners. Uit onze ervaring weten we dat dit vrijwel altijd goed scoort op social media. Toch komt het soms voor dat je simpelweg niet het juiste beeldmateriaal in huis hebt. Gebruik dan stockfoto’s, maar let op dat het niet te Amerikaans wordt.

Zorg er verder voor dat je tijdlijn geen verkoopverhaal wordt. Daar haken mensen op af. Je mag best een keer een dienst uitlichten en aangeven waarom jij de beste in je vak bent, maar wissel dit dan af met bijvoorbeeld een leuke video of interessante blog, waarin je je volgers bruikbare tips geeft. Als jij laat zien dat je de expert bent, dan weten je volgers dat ook en bellen ze vanzelf een keer op, mochten ze je nodig hebben.

Wees zuinig met het gebruik van linkjes. Links zorgen er namelijk voor dat je bereik op social media minder wordt. Vooral Facebook en LinkedIn willen het liefst dat je op hun platform blijft, daarom worden berichten met een link minder vertoond. Voeg ze daarom alleen toe als je hoofddoel is om bezoekers naar je website te trekken, bijvoorbeeld bij een blog. Op Instagram kun je geen aanklikbare linkjes in je bericht plaatsen, maar wel op je profiel pagina in je bio(grafie). Vaak wordt daarom de term link in bio gebruikt, om aan te geven dat je hier een aanklikbare link kunt vinden.

Stap 5: Plaats of plan je berichten op het juiste moment

Je bericht kan nog zo goed zijn, als je het op het verkeerde moment de wereld in slingert kan het resultaat zomaar zwaar tegenvallen. Ook ik heb hier al meerdere malen last van gehad. Alle social media platformen werken namelijk met een algoritme. Dit is een systeem wat bepaalt wat je te zien krijgt op je tijdlijn. Nog te vaak denken mensen dat als ze iets plaatsen, dat iedereen het te zien krijgt. Maar ik zal je uit deze droom helpen: dat is niet het geval. Soms krijgt nog niet de helft van je volgers je boodschap te zien.

Om zo goed mogelijk gebruik te maken van het algoritme is het goed om te kijken wanneer je volgers online zijn. Bij Facebook en Instagram vind je dit onder het kopje statistieken. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe Facebook dit weergeeft. In dit geval is het slim om berichten te plaatsen op woensdag t/m zaterdag rond 09:00 uur ’s ochtends of 21:00 uur ’s avonds.

Er zijn ook bedrijven die onderzoek doen naar de beste tijdstippen om te posten op social media. In deze blog vind je onder andere meer informatie over de hoeveelheid interactie in relatie tot bepaalde tijden en dagen.

Om berichten te plaatsen kun je functies van de social media platformen zelf gebruiken. Zo kun je via creator studio of de publicatietools van Facebook perfect berichten plaatsen en inplannen op Facebook en Instagram. LinkedIn heeft echter geen inplanfunctie. Dit maakt het lastig voor je als social media niet in je dagelijkse takenpakket valt. In dat geval is het slim om een externe tool te gebruiken zoals Hootsuite. Hiermee kun je berichten inplannen op meer dan twintig social media kanalen, waaronder dus ook op LinkedIn.

Hopelijk ben je na het lezen van deze blog een stuk wijzer geworden en ga je ook écht aan de slag met social media. Kom je er toch niet uit of heb je na het lezen van de blog nog vragen? Laat het me dan even weten. We helpen graag!

Over de auteur
Twan Head of Marketing
Lees verder