Blog

Stockfoto’s: Okay of no way?

Door Mariëlle Vreeken
31 / 08 / 2020

Hagelwitte smiles, perfecte kaaklijnen en happily ever after-uitziende mensen. Het perfecte plaatje bestaat – in de wereld van stockfotografie. Als je dagelijks een telefoon of laptop gebruikt is de kans klein dat je géén stockfoto voorbij ziet komen. Het gebruik ervan is makkelijk, goedkoop en snel.  Toch kan er veel fout gaan. Hier een paar tips voor het gebruik ervan.

Gewilde dames

Zo kwamen wij ‘Marije’ en ‘Suzanne’ op zo’n 10 verschillende websites tegen. Op de éne website is Marije een student, op de andere geeft ze een review over een sauna en op weer een andere website is ze te vinden met een online datingprofiel. Theoretisch zou het mogelijk kunnen zijn, maar het vermoeden is dat Marije haar foto minder handig wordt ingezet. Marije en Suzanne zijn gewilde dames en natuurlijk zeer representatief, maar als foto bij een referentie roept het voor de oplettende kijker eigenlijk alleen maar meer vragen op. In ieder geval over de betrouwbaarheid van het bedrijf. Wil je referenties met een foto laten zien? Vraag dan gewoon om een foto of om toestemming voor het gebruik van de LinkedIn profielfoto. Onze tip 1: gebruik nooit stockfoto’s bij een review!

blog image

Huh, Marije en Suzanne zijn hieronder ineens Annelies en Yvonne??

blog image

Een met je doelgroep

Potentiële klanten die jouw website bezoeken worden getriggerd door iets herkenbaars, iets waar ze zich in kunnen vinden. Daarnaast is het ook heel belangrijk om te werken met beelden die passen bij hetgeen je wilt uitstralen, want daarmee bereik je weer makkelijker je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan mannen met baarden op de website van een barbier, een gemengde groep mensen qua leeftijd en uiterlijk bij een taleninstituut of een normaal gezin ter promotie van een familierestaurant.

Verkoop je online sportkleding, werk dan niet met de cliché foto’s van ingeoliede perfecte lijven met maatje strakker-dan-strak. Tenzij dat je doelgroep is uiteraard! Ga je meer voor natuurlijk en realistisch, dan is het beter om verschillende types en figuren te laten zien. Hierbij dus onze tip 2: Maak foto’s met échte klanten op een échte locatie voor het beste resultaat. Kies liever niet voor een stockfoto bij ‘Over ons’. Daar gaan onze nekharen wel een béétje van overeind staan. Maak het persoonlijk en laat écht zien wie je bent.

Wil je toch stockfoto’s gebruiken op je website? Dan is onze tip 3: Kies dan niet voor looks, om de Colgate-smiles te voorkomen, maar blijf dichtbij wie jij bent én wie je doelgroep is.

blog image

Een mooi voorbeeld

Onze klant Mount advies weet hoe het werkt. Op haar website www.mountadvies.nl laat ze zien hoe je eigen, professionele en persoonlijke foto’s combineert met de juiste stockfoto’s. Mits je stockfoto’s op de goede manier gebruikt kan het een aanvulling zijn op je website. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik ervan als sfeerbeeld, achtergrond, om een standaard voorwerp uit te beelden of ter ondersteuning van je blog. Het mooist is het als ze qua sfeer aansluiten op je eigen beeldmateriaal. Wat betreft Mount advies: Haal jij ze eruit?