Blog

Maak faam met je nieuwe bedrijfsnaam

Door Claire Lardenois
27 / 10 / 2020

Je start een nieuw bedrijf en wil een passende bedrijfsnaam. Of je wil om een bepaalde reden een nieuwe bedrijfsnaam. Het brainstormen begint. Makkelijk als het klinkt, blijkt het verzinnen van een bedrijfsnaam toch moeilijker dan gedacht. De naam moet leuk zijn, origineel én als het even kan een link hebben naar je dienst of product. Mocht je zelf aan de slag gaan dan delen we graag ons advies én de valkuilen. Trap er niet in!

#1 Gebruik van eigen naam

Er zijn nogal wat bedrijfsnamen die bestaan uit de voor en/of achternaam van de oprichter. Prima, maar origineel is anders. Bij het gebruik van een veelvoorkomende naam loop je daarnaast nog het risico dat je moet uitleggen om wel ‘de goede’ website te bezoeken. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat er een dorp verderop een bedrijf zit met dezelfde naam én dezelfde dienst. Een klein beetje research vooraf, had dit euvel natuurlijk voorkomen. Uiteraard zijn er succesverhalen, denk aan: Viktor & Rolf of Mercedes-Benz. Aan het roer staan van deze bedrijven mag een uitdaging heten, maar doorgaans kan een nieuwe eigenaar of opvolger van je bedrijf wellicht minder blij zijn met jouw naam op de gevel van inmiddels zijn of haar bedrijf. 

blog image

#2 Plaatsgebonden

Nog zo’n mooi voorbeeld: de plaatsnaam vermelden in de bedrijfsnaam. Niet verbastert, maar letterlijk. Het kan potentiële klanten buiten je plaats of gemeente afschrikken. En heb je al nagedacht over eventuele groei? Een tweede filiaal op een andere plaats is dan ineens best wel gek met één en dezelfde naam. Hoewel je je kan bedenken dat je alleen blijft of nooit buiten je eigen plaats gaat, kan succes veel doen. Beter nu goed over nadenken, dan over een paar jaar andere gedachten hebben en ‘opnieuw’ moeten beginnen. En als we het dan toch over plaats in een naam hebben, denk dan ook na over internationaal gebruik. In sommige gevallen hoeft dat niet, denk bijvoorbeeld aan bedrijven in Nederlands recht of administratiekantoren. Het is in ieder geval wel slim om eens te bekijken of je tijdens het uitspreken van je bedrijfsnaam niet per ongeluk iets vunzigs zegt. We zeggen het maar gewoon even ;) 

#3 Hip doen

Het was een tijdje een trend: Breezertaal. Met een twee om het Engelse woord ‘to’ te vervangen en een uitroepteken in plaats van de letter i. Creaties als 2U, J3W3LZZZ en 4ever vlogen je om de oren. Fijn om op dat moment trendy over te komen, maar een aantal jaren later sta je daar met je ‘hippe’ naam. Op een uitzondering daar gelaten, komt het niet echt volwassen of professioneel over. Haak niet aan op trends en blijf dicht bij de kern van het bedrijf. Wellicht iets langer nadenken, maar dan heb je ook iets.  

#4 Naamgenerator

Deze hoeven we denk ik niet toe te lichten? Als je het écht niet meer weet, val dan niet voor automatisch gegenereerde bedrijfsnamen. Dat is hetzelfde als een bedrijf starten en gebruik maken van een algemeen format voor een visitekaartje. Gewoon niet doen…

blog image

Naam gevonden?

Dan check je de beschikbaarheid, voordat je verliefd wordt op je eigen verzinsel. Het controleren van beschikbaarheid bedoelen we in de meest brede zin van het woord. We zien wel eens voorbij komen dat er een bedrijfsnaam is gekozen en vervolgens wordt er een omweg verzonnen rondom de domeinnaam. Als je dan toch aan het verzinnen bent, kijk dan even verder. Check je idee op diverse manieren en plaatsen o.a. via:

  • KvK. Gebruik de zoekfunctie en doe je best om je naam te vinden! Heb je een naam bestaande uit twee woorden? Tik ze dan ook even los van elkaar in.

  • SIDN. Hier kun je kijken of het .nl domein nog vrij is. Eventueel kun je hier ook zien wie de eigenaar is van de domeinnaam mocht deze al bezet zijn. Zie je dat er niks mee wordt gedaan? Trek de stoute schoenen aan en benader de eigenaar met de vraag of je de domeinnaam mag kopen. Wie niet waagt…

  • Merkenbureau. Een professioneel bedrijf of merk heeft zijn zaakjes op orde en dus alles keurig geregistreerd. Voor Nederland, de Benelux of misschien zelfs wel wereldwijd. Heb je een naam verzonnen en wil je niet voor verrassingen komen te staan, dan doe je er goed aan om een onderzoek te laten doen. Een naam gebruiken die al bestaat kan, maar niet op hetzelfde vakgebied. Een naam afwijkend in schrijfwijze, maar als je ‘m uitspreekt bijna hetzelfde als een concurrent? Forget it! Een merkenbureau checkt op allerlei facetten of je naam uniek genoeg is en geen overlap heeft met een ander. Registreer jij de naam uiteindelijk? Dan kun je de naam van een nieuwkomer aanvechten, als deze te dicht bij jou ligt.

  • Social media kanalen. Tegenwoordig ook niet onbelangrijk, is het controleren van de naam op Facebook en Instagram. Als je dan toch bezig bent, maak dan ook meteen je bedrijf aan op LinkedIn. 

Naam bedacht en geregistreerd? Alles geclaimd wat er te claimen valt? You are ready to go! Nouja, nu nog een logo, huisstijl, website en werken aan je algehele zichtbaarheid. Trots zijn op je bedrijf mag je in ieder geval al meteen.

Kom je er echt niet uit? Een naamtraject is ons niet vreemd. Laat van je horen en onze creatieve geesten bedenken graag iets voor je.