Blog

Doe de test: Voldoet jouw logo nog in 2020?

Door Twan Lammers
22 / 07 / 2020

Logo’s zijn er in vele soorten en maten. Soms zijn ze goed, maar vaak ook erg slecht. Zelfs logo’s in lettertype Comic Sans kom ik nog maandelijks tegen. Bij Komma vinden we dat het tijd wordt voor een logo-politie. Helaas wil de overheid hier nog niet aan meewerken, vandaar dat we deze test hebben bedacht. We willen bedrijven bewust maken van het belang van een sterk logo. Dus, voldoet jouw logo nog in 2020? Doe de test!

Vraag 1: Sluit de kleur van je logo aan bij wat je wilt uitstralen naar de buitenwereld?

Ja = 5 punten
Nee = 0 punten

Toelichting
Een warm bedrijf wat gastvrijheid hoog in het vaandel heeft staan, is volkomen ongeloofwaardig met een ijsblauw logo. Hetzelfde geldt voor een bedrijf wat duurzaamheid uit wil stralen. Het zou raar zijn als in het logo geen grasgroene kleur voorkomt.

Alle kleuren hebben een bepaalde waarde. Hieronder zie je betekenissen:

Zwart: op zichzelf staand, afstandelijk, contrastrijk, elegant
Grijs: neutraal, beschouwend, onuitgesproken
Wit: zuiver, helder, fris, eerlijk, neutraal
Roze: zorgzaam, sensitief, voedend, onvoorwaardelijk, vrouwelijk
Rood: actief, energiek, leiderschap, ambitieus, daadkracht, passie, liefde
Geel: vernieuwend, mentaal sterk, bewegelijk, opgewekt, energiek
Blauw: vrede, eenheid, ruimte gevend, betrouwbaar, kalmerend
Groen: balans, groei, gezond, overvloed, veilig, stabiel, duurzaam
Bruin: veilig, vertrouwd, betrouwbaar, natuurlijk, neutraal


Vraag 2: Is je logo makkelijk te herkennen?

Ja = 5 punten
Nee = 0 punten

Toelichting
Nike, McDonald’s, Apple en Mercedes; ze hebben één ding gemeen: zodra je het logo ziet, herken je het merk binnen 1 seconde. Sterker nog, al zou je maar de helft of een kwart van het logo zien, dan nog zou je het bedrijf herkennen. Natuurlijk komt dit mede door de miljoenen die ze uitgeven aan marketing, maar dat doen grote merken als KFC, Skoda en Ryanair ook. Toch kun je de logo’s van deze merken (waarschijnlijk) niet zo natekenen. De kracht zit vaak in de eenvoud en het consistente gebruik.

 

Vraag 3: Sluit je logo aan bij de doelgroep?

Ja = 5 punten
Nee = 0 punten

Toelichting
Een chique logo past niet bij koopjesjagers en een futuristisch beeldmerk hoort niet bij een conservatieve doelgroep. Mensen identificeren zich met een bepaald bedrijf, mede door de uitstraling. Een irrelevant logo trekt de verkeerde mensen aan. Denk goed na wie je wilt bereiken en verplaats je in de doelgroep. Kijk dan naar het logo en trek je conclusies.

 

Vraag 4: Is je logo tijdloos?

Ja = 5 punten
Nee = 0 punten

Toelichting
Een goed logo gaat jaren mee. De bekende Cola-Cola letters zagen bijvoorbeeld in 1905 al het levenslicht. In al die jaren zijn de letters nauwelijks verandert. Het logo van Fanta is een heel ander verhaal. Het lettertype is bijvoorbeeld al 9 keer gewijzigd in de historie. Dat is ook de reden dat het logo van Coca-Cola veel krachtiger en herkenbaarder is. Kijk eens goed naar je eigen logo en vraag jezelf af: vind ik dit logo over 5 jaar nog (steeds) goed?

 

Vraag 5: Is je logo onderscheidend ten opzichte van de concurrentie?

Ja = 5 punten
Nee = 0 punten


Toelichting
Vrijwel iedere stad heeft wel een autobedrijf met een silhouette van een auto als logo. Makkelijk door elkaar te halen en daardoor totaal niet onderscheidend. Het is juist krachtig om een compleet andere stijl te hanteren dan de concurrentie. Pas dan wordt je bedrijf uniek en gaat je merk leven.

Dat waren de vragen, dus de uitslag is bekend. Tel je punten op en check je eindscore hieronder.

25 punten
Er is niks mis met jouw logo, zeker door ons laten maken ;)

15 – 20 punten
Je logo kan beter, een paar kleine aanpassingen in lettertype of kleur kunnen al veel doen.

0 – 10 punten
Oei, je logo is écht aan vervanging toe. Kom een keer bij ons op de koffie, dan kijken we samen wat we eraan kunnen doen.