Blog

De grenzeloze charme van online shoppen

Door Mariëlle Vreeken
24 / 12 / 2020

Daar zit ik dan, op eerste kerstdag op de bank te Netflixen. Rust in huis! Geen vetspetters van de gourmetschotel en geen familie over de vloer. Ik geniet van de gezelligheid van de opgetuigde kerstboom, al geeft mijn vriend er niet veel om en kan ik hem aan niemand showen. Ik had nog wel nieuwe, fonkelende kerststrikken gekocht. Maar eigenlijk geniet ik wel van m’n warme chocomel met slagroom, de onesie die ik ongestoord in huis kan dragen en de ongedwongen sfeer die kerst dit jaar met zich meebrengt.

Enkele cadeautjes onder de kerstboom zijn online besteld, want de fysieke winkels zijn gesloten. Winkeliers zoeken manieren om toch iets te doen met hun voorraden en het online koopgedrag van consumenten neemt toe. Volgens het AD is online winkelen momenteel populairder dan ooit. Sommige shops zien een toename tot wel 200%.


Nu de winkels in sommige landen dicht zijn, oriënteren we ons breder. Lokale winkeliers krijgen bestellingen van alle kanten. Niet alleen de lokale klant plaatst zijn bestelling online, ook bestellingen uit het buitenland worden met liefde verwerkt. Veel Belgen weten de Nederlandse webshops goed te vinden. Denk aan coolblue.be en bol.com. De online analyses die wij uitvoeren laten ook een stijging zien in het aantal internationale websitebezoekers. Dit kan tekstueel interessant uitpakken.

Voor Nederlanders klinkt 'Voor 10 euro' heel logisch. In het Vlaams is 'Aan 10 euro' heel gewoon. Een Belg die een koelkast zoekt zal minder zoekresultaten krijgen in een Nederlandse webshop, aangezien hij op het woord ‘frigo’ zal zoeken. Hetzelfde geldt voor een toetsenbord. Dit wordt al gauw ‘klavier’ genoemd in de Vlaamse taal.

Toch is het fijn dat deze grenzeloze charme er is. Voor landen binnen de EU zijn er geen douaneformaliteiten. Ook is België een interessante afzetmarkt voor een Nederlandse webshop, aangezien Belgen verhoudingsgewijs vaker kopen bij buitenlandse webshops. Verder komt de gemiddelde Nederlandse website persoonlijker en enthousiaster over, aldus een Belgische klant van ons. 'De website van Blije Gasten had een Belg nooit gemaakt kunnen krijgen'.

Wat je in elk geval kunt doen is jezelf in de websitebezoeker verplaatsen. Wie is je publiek? Welke groepen wil je aantrekken? Doe een online analyse en bekijk waar je klanten vandaan komen. Er is weinig dat het internet niet weet, dus maak er gebruik van! En pas er eventueel je website of webshop op aan. Gebruik synoniemen in je zoekfilter. Zo blijf je verbonden met je klanten.

blog image

Van kerstboom tot aan luchtfilter. Vandaag besteld, morgen in huis. Bij Komma kruipen we in de onesie/huid van een webshopbezoeker en in het nieuwe jaar zitten er gave ontwikkelingen aan te komen op het gebied van online shopping. We zijn bezig met next-level webshop optimalisatie en bouwen momenteel een zeer toegankelijk platform dat de basis vormt voor een persoonlijke online shop omgeving. Bruikbaar voor zowel voor de lokale boerderijwinkel tot een groeiend bedrijf in de fashion. Één ding weet ik in elk geval zeker: De door ons gebouwde webshops gaan meer mensen bereiken dan het aantal mensen aan wie ik momenteel mijn kerstboom kan showen. ;)

blog image