Blog

Bereid je voor op de SEO trends van 2021

Door Twan Lammers
22 / 09 / 2020

Google gaat het SEO algoritme weer eens op de schop nemen in 2021. Hierdoor kan je website flink stijgen, maar ook hard dalen in de zoekresultaten. Zorg dus dat je weet wat er gaat veranderen en check je eigen website.

We love Google

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen, we kunnen niet wachten tot het nieuwe algoritme is uitgerold. De gebruiksvriendelijkheid van je website was al een van de rankingfactoren, maar zal in 2021 een van de meest belangrijkste SEO onderdelen worden. En terecht! Het gaat tenslotte om de gebruiker. De tijd van spammerige websites, volgepropt met zoekwoorden en een overkill aan linkjes is hiermee definitief voorbij. 


Google Page Experience

De SEO en gebruiksvriendelijkheid van je website wordt straks deels gemeten door middel van ‘Page Experience’. Dit bestaat uit een aantal factoren, die je hieronder kunt zien. Sommige onderdelen zijn nieuw en andere zitten al in het huidige algoritme.

blog image

De Page Experience bestaat uit core web vitals en other web vitals. De core web vitals zijn drie laadtijd- en ervaringsfactoren. Klinkt wellicht vaag, maar geen paniek. Ik leg ze hieronder even uit: 

  • Loading: De laadtijd van je website. Hoelang het duurt voordat tekst en afbeeldingen verschijnen op je pagina. Hoe sneller hoe beter uiteraard;
  • Interactivity: De interactie van je bezoeker, zoals de hoeveelheid kliks op knoppen of ingevulde formulieren;
  • Visual stability: De stabiliteit van je website. Gebeuren er gekke dingen tijdens het laden of scrollen? Not done zijn bijvoorbeeld knoppen die op het laatste moment verspringen.


De other web vitals hebben voornamelijk betrekking op de veiligheid van je website. Ook deze punten zal ik even kort toelichten:

  • Mobile friendly: De mobielvriendelijkheid van je website. Hoe eenvoudig is je website te bedienen op een smartphone;
  • Safe browsing: Een virusvrije website. Je site bevat geen malware en is in het verleden niet gehackt geweest;
  • HTTPS: Je website bevat een SSL-certificaat. Een HTTPS verbinding zorgt ervoor dat gegevens versleutelt verstuurd worden;
  • No intrusive interstitials: Je website heeft geen storende pop-ups, zoals formulieren die ineens openklappen. Cookiemeldingen vallen hier niet onder.

Dus wat moet ik nu doen?

Testen, testen, testen. Via de tool Google Pagespeed Insights kun je heel eenvoudig de laadtijd, interactie en stabiliteit achterhalen. Je vult simpelweg je URL in en Google scant binnen één minuut je website.  

blog image

Laadtijd = Largest contentful paint (linksonder). De snelheid is goed als je hier een cijfer ziet staan onder 2,5 seconden.
Interactie = First input delay (rechtsboven). De interactie is goed als het cijfer onder 100 milliseconden is.
Stabiliteit = Cumulative layout shift (rechtsonder). De stabiliteit is goed als dit cijfer onder 0,1 is.

blog image

Als de cijfers die je hier ziet staan om te huilen zijn, is dat een duidelijk teken dat je je website eens grondig aan moet pakken. Valt de schade mee? Vergelijk je website dan eens met bijvoorbeeld de site van Coolblue. Klik eens door de site en ervaar de snelheid en gebruiksvriendelijkheid. In hoeverre kan jouw eigen website hieraan tippen?

 

Nog meer tools

Ook de other web vitals kun je testen. Google heeft bijvoorbeeld een tool om de mobielvriendelijkheid van je website te checken. Ook kun je achterhalen of je website een HTTPS verbinding heeft. In dat geval staat er namelijk een slotje voor je URL. Staat er ‘niet beveiligd’ of een rood kruis door het slotje? Dan weet je dat je website (nog) geen HTTPS verbinding heeft.

Beveiliging issues kun je verder checken in Google Search Console. Hier vind je het kopje beveiligingsproblemen. Zie je op deze pagina een groen vinkje staan? Dan is er niks aan de hand. In alle andere gevallen is het zaak om snel contact op te nemen met je webbouwer.

 

Content > techniek

Het moge duidelijk zijn dat er binnen SEO een grote rol weggelegd is voor de techniek en het ontwerp van je website. Toch zegt Google dat content nog altijd het meest belangrijke onderdeel van je website is. Met content bedoelen we tekst, afbeeldingen en video’s die op je website staan. Het is dus nog steeds van groot belang om je website te blijven verbeteren met nieuwe (kwalitatieve) diensten- of productpagina’s, blogs, video’s, nieuws en noem maar op. Zorg er wel voor dat dit niet te koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid. Gebruik dus kopjes en waar nodig knoppen of links om je gebruiker verder op weg te helpen.