Blog

6 online marketing punten die een MKB’er NIET af kan vinken

Door Twan Lammers
20 / 02 / 2020

Week in week uit kom ik weer websites tegen waar mijn haren recht overeind van gaan staan. Ik blijf het bijzonder vinden, dat sommige bedrijven honderden euro’s steken in advertenties, maar dat hét visitekaartje, je website, eruit ziet als de bovenkant van oude boekenkast op zolder: stoffig. In deze blog ga ik het niet hebben over de laatste design trends, maar focus ik op online marketing en dan specifiek op SEO en gebruiksvriendelijkheid. Een lijstje van 6 punten, kun jij ze allemaal afvinken?

1. Is je website sneller dan het licht of 2 woorden, 9 letters (duurt lang)?

Wat mij betreft het belangrijkste onderdeel waaraan een goede website moet voldoen. Uit onderzoek is gebleken dat iedere seconde extra laadtijd zorgt voor 7% minder conversie. Wachten vindt niemand leuk. Vergelijk het met de barman in een café. Als die in een slakkengangetje een paar biertjes tapt, ga je de volgende keer naar de kroeg die ernaast ligt en waar ze wel de longen uit hun lijf werken. Niet alleen is snelheid belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van de website, ook heeft het invloed op de positie in Google. Hoe sneller je site, hoe hoger je in de zoekresultaten komt.

Test het zelf eens uit. Klik, bij voorkeur in incognito modus, door je eigen website heen en vergelijk het dan met rentman.oi, stafa.nl of blijegasten.be. Dit zijn een aantal voorbeelden van snelle websites die wij gemaakt hebben. Is jouw website een stuk langzamer? Dan zou ik toch eens een pittig gesprek met je websitebouwer voeren. Of gewoon overstappen natuurlijk. Ik ken nog wel een leuk bedrijfje in Budel, maar dat terzijde ;)

Er zijn ook vele gratis tools om je website snelheid te testen, waaronder Pagespeed Insights van Google. Deze tool geeft je veel informatie, maar hierdoor zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Ik raad daarom aan om GTmetrix te gebruiken. Je vult je domeinnaam in en ziet binnen 2 minuten je score. Krijgt Pagespeed een A? Dan heb je een snelle website en is er weinig ruimte tot verbetering.

blog image

2. Je smartphone vindt je website ook leuk?

Ook in 2020 zie ik nog genoeg websites voorbij komen die niet mobielvriendelijk (responsive) zijn. Dit terwijl de meeste websites tegenwoordig meer mobiele bezoekers dan desktop/laptop bezoekers ontvangen. Zeker in de particuliere markt. Net als de website snelheid is ook mobielvriendelijkheid bepalend voor je positie in Google, dus je staat met 4-0 achter als je het niet doet. Om het kroeg voorbeeld er maar weer bij te halen: een niet-mobiele website is een beetje hetzelfde als een barman die je een cola Light geeft, terwijl je om een gewone cola hebt gevraagd. Of je drinkt het met irritatie op of je laat het staan. De gewone cola kun je in dit geval vergelijken met de mobielvriendelijke site en de cola Light met de niet-mobielvriendelijke. Je kunt wel lezen dat ik geen fan ben van cola Light.

Het is vrij eenvoudig om te testen of je website mobielvriendelijk is. Pak je smartphone erbij en open je website. Moet je inzoomen om de tekst te lezen of om knoppen te drukken? Dan is je website niet geschikt voor mobiel.

 

3. Je site staat achter slot en grendel?

Website beveiliging wordt steeds belangrijker. Zowel Google als sommige bezoekers hechten waarde aan een website met SSL-certificaat. Dit certificaat zorgt ervoor dat persoonsgegevens versleuteld verzonden worden. Tegenwoordig is dit zelfs verplicht als je bijvoorbeeld al een contactformulier hebt. Het SSL-certificaat kun je herkennen aan de URL. Die begint dan met HTTPS in plaats van HTTP. Ook zie je bij een beveiligde website een slotje verschijnen voor de URL. Is een website niet beveiligd, dan staat er ook heel duidelijk ‘niet beveiligd’. Wederom een mooi kroeg voorbeeld: je kunt het vergelijken met een bewaakte en onbewaakte garderobe. Je gaat liever naar de bewaakte garderobe, omdat je weet dat je jas dan niet gejat wordt. Hetzelfde geldt voor je persoonsgegevens. Je kiest eerder voor een website waarbij je weet dat je e-mailadres en eventueel zelfs telefoonnummer en IBAN niet zomaar op straat komen te liggen.

4. Heb je écht goede teksten en beeldmateriaal?

Pagina’s met 3 zinnetjes tekst, extreem onnatuurlijke SEO teksten, gekopieerde content…..allemaal not done. Als iemand in de kroeg (ja daar is het kroegvoorbeeld weer) op je af komt en hij of zij heeft geen interessant verhaal te vertellen, dan draai je je al snel om. Hoe ga je dan wel te werk? Het beste is om te beginnen met een zoekwoorden onderzoek. Zo weet je direct welke zoektermen interessant zijn voor Google. Vertel vervolgens het verhaal waar je klant wél op zit te wachten en doe dit zo compleet en aantrekkelijk mogelijk. Wissel tekst af met foto’s en video’s en schrijf in actieve vorm. Zorg ervoor dat de taal aansluit bij de doelgroep. Gebruik geen ‘u’ als je weet dat je doelgroep timmermannen zijn. Verwerk hierna subtiel de zoekwoorden in de tekst, maar zorg dat het niet storend is voor de lezer. Ben je niet zo’n tekstschrijver? Maak dan een opzet en stuur het door naar een marketing- of communicatie medewerker in je organisatie. Heb je die niet? Huur dan een tekstschrijver in. Ook je foto’s en video’s moeten professioneel zijn en passen bij de bedrijfscultuur. Dus geen Amerikaanse stockphoto’s zoals hieronder. Laten we eerlijk zijn, hier krijg je toch braak neigingen van?

blog image

Zorg voor echte foto’s op je site, het liefst zo persoonlijk mogelijk. Als je op onze homepage kijkt, dan zie je direct al mijn collega’s voorbij komen. Je ziet wat we doen en hoe het kantoor eruit ziet. In 10 seconde heb je al een goed beeld van Komma.

Het beste kun je hiervoor een (professionele) fotograaf of cameraman langs laten komen. Die heeft oog voor detail en kan beter bepalen welke ruimtes, hoeken en houding interessant zijn. Ga niet zelf even wat foto’s met je telefoon schieten, want ondanks dat de camera kwaliteit steeds beter wordt, is het toch al snel net niet: de belichting is te donker, de scherpheid is niet goed of de foto’s/video’s zijn korrelig.

 

5. Google Mijn bedrijf is ook gecheckt?

Voor vele zal Google Mijn Bedrijf een onbekende term zijn. Ik kan het uitleggen, maar als je onderstaande foto ziet, gaat er vast al een belletje rinkelen.

blog image

Het is eigenlijk een soort widget die verschijnt als mensen zoeken op jouw bedrijfsnaam. Daarnaast kan een deel van deze data zichtbaar worden als men een lokale zoekopdracht intypt, gericht op jouw product of dienst, zoals in ons geval ‘webdesign bureau Budel’.

blog image

Google Mijn Bedrijf is dus heel zichtbaar en kan bepalend zijn of iemand wel op niet op jouw website terecht komt of contact opneemt. Gelukkig kun je alle informatie zelf bewerken. Hiervoor moet je wel eerst je bedrijf claimen. Zorg er vervolgens voor dat je alle gegevens zo correct en uitgebreid mogelijk invult. Plaats goede foto’s van je bedrijf. Vul services, eventueel openingstijden en producten zoveel mogelijk aan en ga aan de slag met reviews (zie volgende punt). Hoe beter je dit invult, hoe eerder dat Google het widget zal tonen en jouw bedrijf bovenaan plaats.

 

6. Je reviews zijn verdomd goed?

Hoe vaak heb jij je eigen bedrijf al Gegoogled? Waarschijnlijk is het antwoord zelden of nooit. Toch is dit waarschijnlijk het eerste wat potentiële klanten doen, voordat ze een product of dienst bij je afnemen. Ik doe dit ook vrijwel altijd voor een gesprek met een klant. Regelmatig zie ik dan dat het bedrijf 1 of 2 sterren scoort op Google. Voor mij zou dit al een afhaker kunnen zijn, ook al zijn het maar een beperkt aantal reviews. Vergelijk het met de kroe...nee ik zal dit keer een restaurant als voorbeeld pakken. Als je een leuk restaurantje gevonden hebt en je ziet op Tripadvisor dat het bedrijf een 3 scoort, dan zoek je wel weer even verder. Dit terwijl het een hartstikke goed restaurant kan zijn, maar alleen de 6 zeurpieten hebben hun ervaring geplaatst. De overige honderden klanten zijn wellicht super tevreden, maar worden niet getriggerd om een review achter te laten. Wees daarom niet bang om je klanten om feedback te vragen. Het liefst persoonlijk en op het moment dat ze het meest happy zijn. Welk review platform kies je dan? Voor lokale ondernemers is Google Mijn Bedrijf het meest interessant zoals je net gelezen hebt. Webshops en landelijke b2c bedrijven kunnen het beste kiezen voor Trustpilot, Kiyoh of The Feedback Company en de meeste b2b bedrijven hebben het meeste baat bij een aantal goede testimonials. Reviews zijn ook van waarde voor SEO, dus win-win om hier actief mee aan de slag te gaan.

En? Kan jij alle 6 punten afvinken? Ja? Heel goed! Nee? Dan is er nog genoeg te doen. Ga ermee aan de slag en mocht je er niet uitkomen, dan kun je me altijd bellen ;)