Blog

5 bedrijven die graag geld verbranden door slechte advertenties

Door Twan Lammers
14 / 10 / 2020

Wat stoor ik me toch wekelijks aan advertenties die totaal, maar dan ook echt totaal niet relevant voor mij zijn. Het stoort me zelfs zo dat ik er deze blog aan ga wijden. Niet om bedrijven af te branden, maar om te laten zien dat er veel mis kan gaan, als je niet aan de juiste knoppen draait. Dat is zonde, want zeker in deze tijden wil je je geld nuttig besteden.

1. Een veel te duur huis, 161km bij mij vandaan?

Onderstaande advertentie kreeg ik te zien via LinkedIn. De verwarring was direct groot: Is het een woonwinkel? Is het een lokale tv zender? Is het een vastgoed project? Na zeker een kwartier onderzoek gedaan te hebben, kon ik concluderen dat het laatste het geval was, in Maassluis welteverstaan. Na een snelle Google Maps check kwam ik erachter dat dit toch 161km rijden is vanaf mijn huidige woonplaats. Buiten het feit dat ik totaal geen behoefte heb om te verhuizen naar de Randstad en ik net een jaar geleden een huis heb gekocht, is het ook nog eens veel te duur. De goedkoopste rijtjeshuizen kosten al meer dan €400.000. Nu ben ik niet de armste sloeber uit het dorp, maar vier ton heb ik helaas nog niet in mijn nachtkistje liggen. Net als veel andere 28-jarigen vermoed ik, al liggen de lonen natuurlijk wel iets hoger in de Randstad.

Wat zou ik verbeteren?

  • Locatie beperken tot een straal van maximaal 50km rondom Maassluis
  • Leeftijd verhogen naar 30 jaar
  • Boodschap helder maken: Wat is Wilgenrijk en wat is het doel van de advertentie?
  • Ondertiteling toevoegen aan de video
blog image

2. Een transportbedrijf, hoe dan?

Op mijn Facebook tijdlijn kwam ik deze advertentie tegen. Laat ik positief beginnen: het is een vrij duidelijke advertentie. Ik zie direct wie de doelgroep is en wat ze willen bereiken. Ik heb eigenlijk maar één kanttekening: ik beheer geen transportbedrijf, niet eens bijna. Ook like ik niets wat te maken heeft met de transportsector. 

Wat zou ik verbeteren?

  • Campagne draaien op LinkedIn
  • Targeten op directeur/manager en transport branche
  • Persoonlijkere en meer zeggende foto gebruiken
  • Omschrijving iets concreter maken: Waarom heb ik dit e-book nodig?
blog image

3. Outsystems, say what?

Mijn haren gaan al overeind staan bij de eerste zin. Explorer, wat bedoelen ze daar nu weer mee? Google Translate geeft mij het antwoord: ontdekkingsreiziger. Oké oké, klinkt heftig. Hetzelfde verhaal geldt voor OutSystems. Dat blijkt een tool te zijn om webapplicaties mee te bouwen. Onze developers hadden er nog nooit van gehoord, dus gelukkig hoef ik me niet te schamen omdat ik het niet ken. Maargoed, het is dus een hele vage technische vacature, die totaal niet aansluit bij mijn profiel als online marketeer. Daar komt bij dat de vacature zich bevindt in Utrecht, zo’n 70 km vanaf mijn woonplaats (en waarschijnlijk ook 70km lang file iedere dag).

 

Wat zou ik verbeteren?

  • Targeting op developer en OutSystems
  • Locatie beperken tot een straal van 50km rondom Utrecht
  • De gebruikte video bevat een aantal shots die niet professioneel zijn, die zou ik eruit knippen
  • Omschrijving concreter maken: Wat heeft LINKIT me nu écht te bieden?
blog image

4. Bedrijfswagen nodig? Ik niet

De advertenties op Instagram sluiten over het algemeen een stuk beter bij mijn interesses aan. Het valt me op dat ik vooral veel reclame te zien krijg van de grote Nederlandse spelers als Bol.com, Coolblue en Albert Heijn. Toch kwam ik na even scrollen deze advertentie over bedrijfswagens tegen. Beetje donkere foto en een logo dat aan vervanging toe is, maar verder is de tekst vrij duidelijk. Het enige probleem is dat ik al mijn hele leven lang een kantoorbaan heb en het afgelopen jaar vrijwel iedere dag met de fiets op en neer ben gegaan (toen thuiswerken nog niet aan de orde was). Daarnaast weet Instagram verdomde goed dat ik online marketeer ben en dat is niet de meest voor de hand liggende functie om bedrijfswagens uit te zoeken.

Wat zou ik verbeteren?

  • Targeten op directeuren en operationeel managers
  • Branche specifiëren: techniek, bouw en transport
  • Een fotograaf inhuren om professionele foto’s te laten maken
  • Banner iets netter opmaken en logo weghalen
blog image

5. Webinar over cobots, dat pick ik niet

Ik geef toe, ik volg regelmatig webinars over uiteenlopende onderwerpen. Orderpicken met cobots sla ik echter over. Als je een webinar houdt over een zeer specifiek onderwerp, zorg dan ook dat je een niche markt bereikt. Je kunt een euro maar één keer uitgeven. Stop daarnaast met hashtags op Facebook. Het ziet er niet professioneel uit als je het op deze manier gebruikt. Verder zijn er ook onderzoeken gedaan, waaruit blijkt dat Facebook berichten met hashtags minder presteren.

 

Wat zou ik verbeteren?

  • Campagne op LinkedIn draaien
  • Targeten op branches als (middel)grote groothandels, productie- en handelsbedrijven
  • Targeten op operationeel managers en directeuren
  • Hashtags uit de tekst halen en in de omschrijving meer triggeren: Wat levert het automatiseren me op?
  • Video gebruiken, zodat de doelgroep de robots aan het werk ziet. Dit zorgt voor een stuk meer beleving
  • De webinar is gratis, dus dat zou ik zeker noemen. Nederlanders zijn dol op gratis
blog image

Conclusie?

Neem de tijd om je advertentie op te maken en in te stellen. Dit is nou eenmaal geen klusje wat je even snel tussendoor kunt doen. Meet daarnaast de resultaten. Als je ziet dat niemand klikt is dat een goede reden om aanpassingen te doen. Heb je er geen verstand van? Laat het dan over aan professionals. We helpen je graag!